شنبه , 29 اردیبهشت 1403 ساعت :
» سلامت » یک قلب سالم باید چگونه کار کند؟
سلامت

یک قلب سالم باید چگونه کار کند؟

اسفند 16, 1401 30618

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) به دانشمندان مرکز تحقیقات قلبی عروقی (CNIC) این امکان را داده است که تصویر دقیقی از قلب سالم در نوجوانی ایجاد کنند.

با استفاده از این فناوری پیشرفته، تیم تحقیقاتی قادر به تعیین مقادیر مرجع برای پارامتر‌های آناتومیکی و عملکردی در قلب در دوران نوجوانی بودند.

این اطلاعات که در eClinicalMedicine منتشر شده است، پیامد‌های مستقیمی در عملکرد بالینی دارد.

دکتر والنتین گفت: تصویربرداری رزونانس مغناطیسی به روشی بسیار مهم برای مطالعه قلب تبدیل شده است، زیرا از قرار گرفتن بیماران در معرض تشعشعات جلوگیری می‌کند و اطلاعات بیشتری را ارائه می‌دهد.

محقق فوستر یکی از نویسندگان این مطالعه می‌گوید: بیشتر داده‌های منتشر شده MRI نوجوانان، از بیماران مبتلا به نقص مادرزادی قلب یا سایر بیماری‌های قلبی است.
در نتیجه، عدم آگاهی در مورد مقادیر “طبیعی” پارامتر‌های قلبی در جمعیت عمومی نوجوانان وجود دارد.

دکتر رودریگو فرناندز-جیمنز سرپرست گروه تصویربرداری و سلامت قلب و عروق و متخصص قلب بیمارستان کلینیکو سن کارلوس می‌گوید: این مقادیر مرجع مناسب برای تفسیر مطالعات MRI قلبی در یک گروه سنی است.

به عنوان بخشی از پروژه EnIGMA (نشانگر‌های تصویرسازی اولیه سبک زندگی ناسالم در نوجوانان) تیم موفق شد، در اواسط همه‌گیری کووید، ۱۲۳ شرکت‌کننده نوجوان (۶۴ دختر و ۵۹ پسر) را از هفت مدرسه متوسطه با بودجه عمومی در داخل این کشور انتخاب کند.

برنامه‌ای برای مدارس متوسطه، اختصاص داده شده که به ترویج عادات سبک زندگی سالم پرداخته است.

پاسخ شرکت کنندگان و خانواده‌های آن‌ها باورنکردنی بود. شرکت کنندگان و حداقل یکی از والدین به صورت کاملاً داوطلبانه از مرکز تصویربرداری پیشرفته CNIC بازدید کردند.

با بررسی عملکرد حفره‌های قلب (دهلیز‌ها و بطن ها) و ترکیب بافت قلب نتیجه گرفته شد که با این اطلاعات، پزشکان در هر مرکز می‌توانند تعیین کنند، آیا داده‌های MRI قلبی از قلب یک نوجوان در محدوده طبیعی برای این گروه سنی قرار دارد یا خیر و در صورت نیاز، پیگیری دقیق‌تر و آزمایش‌های بیشتر را تجویز کنند.

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×