یکشنبه , 30 اردیبهشت 1403 ساعت :
» تکنولوژی » آغاز ساخت آیفون در یک کشور آسیایی
تکنولوژی - گوناگون

آغاز ساخت آیفون در یک کشور آسیایی

اسفند 2, 1401 20615

سومین اقتصاد بزرگ آسیا هم چنین بازار داخلی رو به رشدی را ارائه می‌دهد. انتظار می‌رود هند در سال ۲۰۲۳ میلادی علیرغم هراس موجود درباره رکود جهانی سریع‌ترین رشد اقتصادی را در مقایسه با سایر اقتصاد‌های بزرگ جهان داشته باشد. اگر هند بتواند این مسیر را حفظ کند قادر خواهد بود با تولید ناخالص داخلی به ارزش ۱۰ تریلیون دلار تا سال ۲۰۳۵ میلادی به سومین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل شود.

اکنون رقیب بزرگ منطقه‌ای چین قصد دارد از این فرصت به نفع خود استفاده کند. یکی از وزرای برتر هند ماه گذشته اعلام کرد که آیفون که مقر آن در کالیفرنیاست قصد دارد تولیدات خود را در آن کشور واقع شده جنوب آسیا تا میزان یک چهارم کل تولید خود افزایش دهد.

“پیوش گویال” وزیر تجارت هند گفته بود که اپل پیش‌تر بین ۵ تا ۷ درصد از محصولات خود را در هند تولید می‌کرد. او در جلسه‌ای در ژانویه گفته بود:”اگر اشتباه نکنم آنان قصد دارند ۲۵ درصد از تولید خود را در هند انجام دهد”. اظهارات او در حالی صورت می‌گیرد که فاکسکان تامین کننده برتر اپل پس از تحمل اختلالات شدید عرضه در چین به دنبال گسترش فعالیت‌های خود در هند است. سال هاست که اپل برای تولید انبوه آیفون، آی پد و سایر محصولات محبوب به شبکه تولید گسترده‌ای در چین اعتماد کرده بود و متکی به آن بود. با این وجود، وابستگی اپل به چین در سال گذشته به دلیل اجرای استراتژی سخت گیرانه کووید صفر از سوی حکومت چین در معرض تهدید قرار گرفت.

اپل از اواسط سال گذشته تلاش‌های خود را برای سرمایه گذاری در هند به شکلی مضاعف افزایش داده است. با این وجود، سومین اقتصاد بزرگ آسیا می‌تواند خواسته‌های اپل را برآورده سازد؟ “تارون پاتاک” مدیر تحقیقاتی در شرکت تحقیقات بازار “کانتر پوینت” می‌گوید:”از لحاظ نظری اپل می‌تواند این کار را انجام دهد، اما طبیعتا یک شبه رخ نخواهد داد. وابستگی اپل به چین نتیجه تقریبا ۲۵ سال تلاش پکن برای توسعه کلیت اکوسیستم تولید الکترونیک خود بوده است”.

دردسر‌های کار در چین

با ارزش‌ترین شرکت جهان (اپل) در ماه جاری درآمدی به شکل تکان دهنده ضعیف داشت بخشی از آن به دلیل مشکلات اخیر در چین بوده است. این مشکلات در ماه اکتبر آغاز شد هنگامی که کارگران به دلیل پاندمی کووید امکان ادامه فعالیت در بزرگترین کارخانه آیفون جهان که توسط فاکسکان اداره می‌شود را نداشتند.

فاکسکان به کارکنان شعبه اپل در چین وعده پاداش در ازای بازگشت به محل کار را داد. با این وجود، اعتراضات خشونت آمیز در ماه نوامبر رخ داد زمانی که کارکنان اپل در چین که به تازگی استخدام شده بودند اظهار داشتند مدیریت فاکسکان به وعده‌های خود عمل نکرده است. کارگران با ماموران امنیتی درگیر شدند. پس از آن بود که فاکسکان در نهایت به آنان پول نقد را برای ترک کار و خارج شدن از مرکز تولیدی خود پرداخت کرد.

علیرغم ان که عملیات تولید در ژنگژو در چین اکنون به حالت عادی بازگشته، اما مشکلات عرضه در فصل کلیدی تعطیلات برای خرید به عرضه مدل‌های آیفون‌های ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس نیز رسیده است.

اپل به دلیل اختلالات ایجاد شده در زنجیره‌های تامین چین به دلیل قرنطینه‌های مداوم ناشی از پاندمی کووید در آن کشور و هم چنین به دلیل افزایش تهدید ناشی از تنش ژئوپولیتیک میان چین و امریکا به بازار‌های فراتر از چین چشم دوخته و در جستجوی فرصت‌های تازه در کشور‌های دیگر به عنوان یک جایگزین بالقوه جذاب برای دومین اقتصاد بزرگ جهان است.

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×